بازاریابی چریکی یا پارتیزانی چیست و چه اصولی دارد؟
نوشته شده توسط : ساحل

۲۰۱۸-۰۸-۰۸golden ideas
بازاریابی چریکی یا پارتیزانی چیست و چه بنیادین دارد؟۰۸۲۰۱۸ آگوستبازاریابیبدون دیدگاه
بازاریابی چریکی یا پارتیزانی چیست و چه بنیادی دارد؟
مقدمه
بازاریابی چریکی یا بازاریابی پارتیزانی نوعی راهبرد تبلیغاتی است که برای کسب و کارهایی طراحی شده است که بودجه کمی دارند و می‌خواهند محصولات و خدمات خویش را با کمترین تبلیغ کنند و در مخارج صرفه‌جویی کنند. این گونه از تبلیغات انرژی و خلاقیت زیادی می‌خواهد و بیچارگی است تا به مخاطبان به چهره دقیق‌تری توجه شود و مسائل شخصی آنان را بهتر فهم کرد.

بازاریابی چریکی با پیدایش رسانه‌های آنلاین و الکترونیکی و پشت سر گذاشتن رسانه‌های سنتی اشاعه پیدا کرد. این مفهوم در سنه ۱۹۸۴ برای اولین بار بدست جی کنراد لوینسون به شغل دستگیر شد. لوینسون این کلمه را در کتاب خود، بازاریابی چریکی به شغل دستگیر است.

تاریخچه بازاریابی چریکی
بازاریابی چریکی یا پارتیزانی چیست و چه اصولی دارد؟
قدمت تبلیغ کردن به نزدیک چهار هزار سال قبل از میلاد برمی‌گردد یعنی زمانی که مصریان باستان برای فروش محصولات خویش از پوسترهای دیواری استفاده کردند. تا اوایل دهه ۱۹۰۰ شیوه تبلیغات تغییرات زیادی پیدا نکرد. در این زمان بود که بازاریابان متوجه این فرمایش شدند که با اشاعه شرکت‌های مختلف و چشم وهمچشمی بیشتر بین آن‌ها لازم است شیوه‌های جدید را برای تبلیغ کردن و بازاریابی پیدا کنند. شیوه‌هایی که در آن بیننده درگیر و سرگرم شود و در حین تبلیغات به مخاطب درباره محصولات و خدمات اطلاعات مفیدی منتقل شود.

از سال ۱۹۶۰ به ذهن بازاریابان رسید که از رسانه‌های مختلفی مثل رادیو، تلویزیون و رسانه‌های چاپی به عنوان منبعی برای تبلیغات و بازاریابی کاربرد کنند. تا اوایل دهه ۱۹۹۰ تلویزیون به چهره مفصل به تبلیغات می‌پرداخت.

جی کنراد لوینسون بنیاد گذار بازاریابی چریکی
نمایندگی‌ها و شرکت‌ها سعی می‌کردند تا تأثیر اکثریت بر مصرف‌کنندگان بگذارند اما مصرف‌کنندگان سایر اشتیاقی در برابر تبلیغات همانند و تکراری اثر نمی‌دادند. در سال ۱۹۸۴ جی کنراد لوینسون اصطلاحی را در کتاب خود مبنی بر بازاریابی چریکی به پیشه برد. لوینسون در این کتاب گذرگاه جدیدی را برای تبلیغ و بازاریابی توصیه می‌کند.

هدف او این بود که با روش‌هایی منحصر به فرد و نو با اشکال سنتی تبلیغات مبارزه کند و مسیر جدیدی را برای جذب مخاطب ایجاد کند. او برای بازاریابی چریکی تاکتیک‌های غیرمتعارفی را رهنمود کرد که با بودجه مختصر نیز قابل سپریدن هستند. با وجود گسترش بیش از پیش تلویزیون، رادیو و … مصرف‌کنندگان از این روش تبلیغ خسته شده بودند. او پیشنهاد کرد تا کمپین‌های تبلیغاتی از روش‌هایی تکان‌دهنده، منحصر به فرد، خلاقانه و هوشمندانه برای بازاریابی بهره‌گیری کنند. شیوه‌هایی که همهمه ایجاد کند!

بازاریابی چریکی یا پارتیزانی چیست و چه اصولی دارد؟
این طریق باره استقبال کسب و کارهای حقیر قرار گرفت و شرکت‌های حقیر سعی کردند طریق تفکر خود را تغییر دهند و طریق جدید بازاریابی را آزمون کنند. پیشباز شرکت‌های کوچک به تدریج مایه افزایش محبوبیت بازاریابی چریکی شد.

بازاریابی و فروش چریکی یا پارتیزانی چیست؟

عبارت بازاریابی چریکی از عبارت جنگ چریکی الهام گرفته شده است. جنگ چریکی جنگی نامنظم است که در آن استراتژی‌های کوچک ولی تاکتیکی توسط اتباع سپریدن می‌شود. بازاریابی چریکی نیز امثال این جنگ از استراتژی‌های مشابهی در صنعت بازاریابی کاربرد می‌کند.

بازاریابی چریکی چیست؟
تبلیغات سنتی در رسانه‌های چاپی مثل روزنامه‌ها و مجلات، رادیو، تلویزیون و به صورت پست سر راست اتمام می‌شد. امروزه پروا مخاطبان بیشتر بر رسانه‌های جدید است و مردم به بازبینی از این رسانه‌ها دور می‌شوند. برآیند اینکه شرکت‌ها و بازاریابان نیز باید به پیگیری شیوه جدیدی برای تبلیغ و انتقال پیام باشند و مخاطب بیشتری را تحت تأثیر قرار دهند.

بازاریابی چریکی یک استراتژی جایگزین است و در آن هدف بر این است که یک انگاشت دل‌نشین و شگفت‌انگیز از محصولات و یا خدمات در ذهن مخاطب شکل بگیرد. در این روش تبلیغاتی تعامل مخاطب با محصول و یا خدمات افزایش می‌یابد. در این تعامل مخاطب تجربه‌ای مبهم از فرآورده و خدمات اخذ می‌کنند و ذهن او درگیر این می‌شود که آزمودن راستین آن چگونه خواهد بود. این فرمایش موجب می‌شود مخاطبی که تبلیغ را دیده است به رفقا و آشنایانش در این مورد بگوید و سایرین نیز بخواهند آن را تجربه کنند و این امر دهان به دهان ادامه می‌یابد. این امر مایه تبلیغ فرآورده و خدمات در میانی مخاطبان توده‌ای می‌شود.

نکته اصلی بازاریابی چریکی یا گوریلا مارکتینگ آن است که فضا مناسبی برای تبلیغات پیدا کنید. فعالیت‌های تبلیغاتی باید در مکان‌های عمومی مثل خیابان‌ها، مراکز خرید، پارک‌ها، سواحل و به چهره کلی اماکنی سپریدن شود که مردم زیادی در آن محل رفت و آمد دارند الی شرکت‌ها بتوانند بیننده اکثریت داشته باشند.

بازاریابی چریکی برای کسب و کارهای حقیر زیاد سودمند هستند، به گزیده تر زمانی که باید با شرکت‌های بزرگ چشم وهمچشمی کنند. کامیابی در بازاریابی چریکی به میزان خلاقیت و انرژی که صرف بازاریابی می‌کنید، ارتباط دارد و کمی زمان‌بر است. شرکت‌هایی که محصولاتی قابل لمس ارائه نمی‌دهند و فقط به خدمات‌دهی می‌پردازند می‌توانند از راه رسانه‌های غیر سنتی به بازاریابی چریکی بپردازند تا بتوانند راهبرد مؤثرتری بیابند.

در بازاریابی چریکی یا گوریلا مارکتینگ پیامی که به مخاطب دیتا می‌شود مختصر و صریح است. پیام نباید چندوجهی باشد و تمرکز مخاطب باید حفظ شود. بازاریابی چریکی بر دسته ناخودآگاه ذهن کار می‌کند، زیرا ملت اغلب از راه دسته ناخودآگاه ذهن خویش به خرید می‌پردازند. برای حفظ محصول و خدمات در بخش ناخودآگاه ذهن باید تبلیغ به صورت مکرر تکرار شود.

در بازاریابی چریکی بر خلاف بازاریابی در رسانه‌های سنتی، آماری وجود ندارد که بتوان فروش را بر اساس آن اندازه‌گیری کرد ولی به وسیله سودی که از فروش محصولات و خدمات حاصل می‌شود، می‌توان تأثیر آن را اندازه‌گیری کرد.

انواع بازاریابی چریکی


بازاریابی ویروسی: بازاریابی ویروسی با اشاعه شبکه‌های اجتماعی مجازی رونق مکشوف است و به صورت تصویر، ویدئو، متن و… ارائه می‌شود.
بازاریابی دهان به دهان: در این نوع از بازاریابی مصرف‌کنندگان یک محصول در چهره خوشنودی از مصرف خود، آن را به آشنایان و دوستان خویش شناسایی می‌کنند.
بازاریابی از راه بیلبوردهای تبلیغاتی: به کارگیری پوسترهای مختلفی که می‌توان در سطح شهر نصب کرد، گزینه مناسبی برای بازاریابی است. نیازی نیست این پوسترها بزرگ و در کران بیلبوردهای تبلیغاتی شرکت‌های بزرگ باشند. خلاقیتی که در طراحی این پوسترها موجود است می‌تواند به اندازه یک بیلبورد تبلیغاتی بزرگ تأثیرگذار باشد.
بازاریابی به وسیله بسته‌بندی محصولات دیگر: در این نوع از بازاریابی شرکت‌های حقیر می‌توانند با شرکت‌های دیگری پیمان نامه ببندند تا در صورت تأمین هزینه‌های بسته‌بندی آن‌ها (و هر طریق دیگری از قرارداد) اسم و یا علامت کمپانی خویش را بر روی بسته‌بندی‌ها پیمان دهند. برای مثال، چاپ بر روی بلیت‌های سینما و یا بسته‌بندی قوطی کبریت گزینه‌ای پسندیده است.
بازاریابی جایگزینی: در این شیوه بازاریابان تلاش می‌کنند تا تبلیغ خویش را جایگزین بخشی از وسایلی بکنند که ملت از آن‌ها بهره‌گیری می‌کنند. برای مثال یک کمپانی تولیدکننده لوله‌های ساختمانی می‌تواند به جای دستگیره درب ورودی فروشگاه‌های زنجیره‌ای بخشی از لوله‌های شرکت خویش را قرار دهد و دستگیره‌ها به صورتی طراحی شوند که لوله‌هایی جایگزین آن‌ها شوند.





:: بازدید از این مطلب : 64
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 28 دی 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: